logo-klein

Als leren niet vanzelf gaat

Soms kost het leren lezen en schrijven veel moeite.

Kinderen en jongeren

Al in groep 3 of 4 kunnen prestaties op het gebied van leren lezen en schrijven achterblijven. Er zijn echter ook leerlingen waarbij de problemen pas aan het licht komen op de middelbare school. Bijvoorbeeld bij het leren van de moderne vreemde talen.

Herkent u hieronder een of meerdere kenmerken bij uw kind?

  • Het kind presteert niet volgens de leerlijn.
  • Het kind heeft mogelijk dyslexie.
  • Het voelt zich dom of wordt faalangstig.
  • Het wordt onrustig in de klas; de juf denkt aan ADHD, maar op andere momenten laat het kind zien dat het zich    uitstekend kan concentreren.
  • Het kind wordt gepest of vriendjes laten hem vallen.
  • Het kind gaat niet meer met plezier naar school, heeft dan buikpijn, hoofdpijn of geeft andere signalen af, waaruit        blijkt dat het niet lekker in zijn vel zit.
  • Het schooladvies voor de middelbare school valt lager uit dan verwacht en sluit niet aan bij de algemene                    vaardigheden van de leerling.
  • Een gekozen schooltype blijkt te hoog gegrepen, ondanks  8-en voor wiskunde en natuurkunde, want Engels, Duits en Frans willen maar niet boven de 4 uitkomen.

Grote kans dat uw kind kampt met een taalprobleem.

Volwassenen

Heel vaak melden zich bij abcTaal.nl ook volwassenen aan. Zij hebben een schooltijd met veel hindernissen achter de rug. Soms hebben zij de school al vroeg verlaten, omdat het leren niet wilde lukken. In hun werk lopen zij tegen beperkingen aan, wanneer zij iets moeten lezen of schrijven. Zij voldoen niet aan de toegenomen eisen op de werkvloer. Ook in hun persoonlijk leven raken zij gefrustreerd door niet voldoende te kunnen lezen en schrijven.

Voorkom frustratie en teleurstelling. Wacht niet tot de oplossing vanzelf komt!

Herkent u een van onderstaande kenmerken?

  • Een brief schrijven is een ramp. Solliciteren? “Ik bel wel even!”
  • De spellingtoets in het eerste jaar van mijn studie? “Die ga ik never nooit halen!”
  • De post van instanties blijft liggen, omdat ik die niet kan lezen. Misschien blijven daardoor rekeningen te lang onbetaald!
  • Een weblog of facebookpagina bijhouden of voor het bedrijf een eigen website maken? “Dat kan ik niet!”
  • Promotiekansen? “En als ik dan moet rapporteren? En als mijn collega’s dan lezen hoe ik schrijf?”

Er is een grote kans op een taalprobleem.

Oplossing op maat!

De remedial teachers van abcTaal.nl bieden een oplossing op maat. De leerling bepaalt het tempo en wij maken voor iedere leerling een individueel programma, gebaseerd op zijn of haar hulpvraag!

© 2021 ABC Taal | All rights reserved | Developed by IT at Work